آموزش نكات كليدي در ورد Word

ورد ، آموزش نرم افزار ورد ، آموزش حرفه اي ورد ، كتاب آموزش ورد ، آموزش ورد ۲۰۱۶ ، آموزش كامل ورد ، آموزش مقدماتي ورد

آموزش نكات كليدي در ورد Word

آموزش نكات كليدي در ورد Word

● روش تايپ اعداد با فونت فارسي در word:
با تنظيمي كه در زير مي آيد مي توانيد اعداد را در ميكروسافت ورد به صورت فارسي تايپ كنيد. البته معمولا من خودم اعداد را با همون فونت هاي انگليسي تايپ مي كنم و ديدم كه اكثر دوستانم هم اين كار رو انجام مي دهند. دليل عدم استفاده از فونت هاي فارسي براي اعداد اين است كه بعضي مواقع در نوشتن صفحات وب تداخل پيش مي آيد. چون اين فونت هاي اعداد به ظاهر فارسي در واقع فونت هاي عربي هستند.

به هر حال براي انجام اين كار مراحل زير را انجام دهيد:
در خود برنامه Office Word از طريق آپشن ورد به شرح زير عمل كنيد:
Tools/Option/Complex Scripts
بعد در قسمت پايين پنجره باز شده در مقابل كلمهNumeral گزينه Context را انتخاب كنيد.

سپس روي ok كليك كنيد. در اين صورت در حالت تايپ به فرم فارسي اعداد هم با فونت فارسي تايپ خواهد شد و در تايپ به فرم انگليسي اعداد انگليسي تايپ خواهند شد.

1) اگر در حال تايپ كردن يك متن انگليسي هستيد و به دنبال مترادف يك كلمه خاص مي گرديد، كافيست نشانگر را در كنار يا در زير كلمه مربوطه ببريد و كليدهاي F7 + Shift را فشار دهيد و با اين كار فهرستي از كلمات مترادف آن كلمه خاص نمايش داده مي شود.

2) اگر فرمت قسمتي از متن را تغيير داده ايد، مثلا رنگ يا نوع فونت آن را عوض كرده ايد و حالا مي خواهيد به همان وضعيت پيش فرض Word برگردانيد، مي توانيد آن بخش از متن را انتخاب و كليدهاي SpaceBar + Ctrl را فشار دهيد.

3) وقتي مي خواهيد بخشي از متن را انتخاب كنيد، مي توانيد كلمه Alt را پايين نگه داريد و با ماوس Drag كنيد. اين كار باعث مي شود عمل انتخاب به صورت مستطيل شكل انجام شود و سرعت شما به طرز چشمگيري افزايش يابد.

4) با فشردن كليد F5+ Shift مي توانيد به قسمتي از متن كه به تازگي تغييري در آن ايجاد كرده ايد، برويد. فشردن مجدد اين كليدها شما را به قسمت هاي تغيير يافته قبلي متن مي برد.

5) در پنجره Print Preview شما مي توانيد پيش از پرينت گرفتن، پيش نمايشي از فايل خود را ببينيد. اگر در همين پنجره بخواهيد تغييراتي در متن بدهيد، كافيست روي آيكون Magnifier كليك كنيد تا اجازه تصحيح در متن به شما داده شود.

6) اگر مي خواهيد همزمان دو بخش مختلف از يك Document را ببينيد، مي توانيد فايل مربوطه را در نرم افزار Word باز كرده، ماوس را بالاي فلش موجود در بالاي نوار لغزان نگه داريد تا نشانگر ماوس به شكل دو خط موازي با دو فلش در بالا و پائين آن درآيد. آن گاه كليك كنيد و بدون رها كردن ماوس آن را به سمت پايين بكشيد. حال صفحه به دو قسمت تقسيم مي شود كه در هر دو بخش همان فايل نمايش داده مي شود و همزمان مي توانيد دو بخش مختلف فايل را ببينيد و ويرايش كنيد.

7) اگر فايلتان بزرگ است و پيدا كردن مطالب برايتان دشوار، كافي است گزينه Document Map را از منوي View انتخاب كنيد تا فهرستي از عناوين Document شما را نشان دهد. حال با كليك بر هر عنوان به آن قسمت از فايل خود پرش مي كنيد.

● بلوك و عمليات مربوط به آن در word:
بلوك و عمليات مربوط به آن

حذف (DELETE)

انتقال (CUT)

تكثير (COPY)

فراخواني PASTE

● بلوك به كمك صفحه كليد:
براي انتخاب قسمتي از متن بايد كليد Shift را پائين نگه داريد و سپس به كمك مكان نماي چپ ، راست ، بالا و پائين متن مورد نظر را انتخاب كنيد. هنگامي كه متن بلوك ميشود رنگ قلم و زمينه به حالت نگاتيو در مي آيد ( براي خارج نمودن از حالت بلوك حركت مكان نما بدون نگه داشتن Shift كافي است ).

● بلوك به كمك ماوس:
براي بلوك كردن به كمك ماوس كافي است روي نقطه شروع ، دكمه سمت چپ ماوس را نگه داريد و تا آخرين جايي كه ميخواهيد بلوك شود دكمه چپ را رها نكنيد. پس از بلوك كردن متن نوبت آن است كه عمليات لازم را روي قسمت بلوك شده انجام دهيد مانند : تغيير قلم ، تغيير سايز ، تغيير رنگ و...

● حذف به كمك صفحه كليد :

براي حذف محدوده ي بلوك شده بايستي كليد Delete را انتخاب كنيد.

● حذف به كمك ماوس :

براي حذف قسمتي از پرونده به كمك ماوس بايد متن را توسط ماوس انتخاب نمائيد و با كمك زير منوي Clear از منوي Edit قسمت انتخابي را حذف كنيد.

● انتقال بوسيله صفحه كليد:
براي آنكه بتوانيد متن را جابجا كنيد و يا آن را از يك محل به محل ديگر ببريد بايد به روش زير عمل كنيد:

1) به كمك كليدهاي بلوك ، متن خود را بلوك كنيد.

2) كليدهاي تركيبي (Ctrl+X) و يا (Shift+Delete) را بفشاريد. با فشردن اين كليدهاي تركيبي متن شما ناپديد خواهد شد . البته متن ناپديد نگرديده بلكه از محل خود برداشته شده و به داخل حافظه(Clip board) رفته است .

3) حال مكان نماي خود را جابجا نموده و به محلي كه ميخواهيد متن به آنجا انتقال يابد، برويد.

4) پس از قرارگرفتن در محل مورد نظر كليدهاي تركيبي (Ctrl+V) و يا كليدهاي (Shift+Insert) را فشار دهيد تا متن از حافظه به محل جديد انتقال يابد.

اگر مجددا كليدهاي تركيبي (Ctrl+V) را بفشاريد متن مجددا از حافظه فراخواني خواهد شد. زيرا اين متن تا زماني كه در ويندوز قرار دارد در حافظه باقي ميماند.

البته براي انتقال ميتوانستيد از زير منوي Cut در منوي Edit براي ( ذخيره در حافظه و حذف ) و براي ( فراخواني از حافظه) از زير منوي Paste در منوي Edit استفاده كنيد.

● انتقال به كمك ماوس:
براي انتقال قسمتي از پرونده توسط ماوس به روش زير عمل كنيد:

1) توسط ماوس متن مورد نظر را بلوك كنيد.

2) با نگه داشتن دكمه ماوس روي قسمت انتخاب شده متن خود را به محل جديد بكشيد. بدين ترتيب متن شما به محل جديد انتقال خواهد يافت . معمولا انتقال به كمك ماوس زماني صورت مي گيرد كه بخواهيد متن خود را چند سطر بالاتر يا پائين تر انتقال دهيد. براي انتقال مي توانيد پس از بلوك كردنء كليك راست نموده و از منوي فوري Cut را انتخاب كنيد.

تكثير به كمك صفحه كليد :

براي تكثير يك قسمت از پرونده به محل ديگر بايد روش زير را دنبال كنيد :

1) به كمك كليدهاي فوري متن خود را بلوك كنيد.

2) كليد هاي تركيبي (Ctrl+C) و يا (Ctrl+ Insert) را فشار دهيد تا متن در حافظه كپي شود.

3) مكان نما را حركت داده و به محل جديد برويد.

4) در محل جديد كليد هاي تركيبي (Ctrl+V) و يا (Shift+Insert) را بزنيد تا متن درون حافظه در محل جديد فراخواني شود.

نكته : براي تكثير ميتوانيد از زير منوي Copy و براي فراخواني از زير منوي Paste كه هر دو در منوي Edit وجود دارند استفاده كنيد.

● تكثير به كمك ماوس :

براي تكثير متن به كمك ماوس بايد به روش زير عمل كنيد :

1) توسط ماوس متن خود را انتخاب كنيد.

2) كليد Ctrl را نگه داشته و متن انتخاب شده را به كمك نگه داشتن دكمه سمت چپ ماوس و كشيدن ، به مقصد ببريد. اين عمل موجب تكثير متن انتخاب شده مي گردد. اين عمل با زدن دكمه سمت راست ماوس و انتخاب گزينه Copy نيز امكان پذير است .

توجه داشته باشيد كه تمامي عمليات ذكر شد. تنها براي متن نيست بلكه براي تصاوير نيز بكار مي روند.

● انتقال و تكثير به كمك كليد سمت راست ماوس :
آموزش word پس از بلوك ميتوانيد كليد سمت راست ماوس را بفشاريد و از آنجا Copy يا Cut را انتخاب كنيد و پس از بردن مكان نما به محل جديد مجددا با زدن دكمه سمت راست ماوس Paste را انتخاب نماييد.

راه ديگر اين است كه پس از انتخاب متن ضمن كشيدن ، توسط دكمه سمت راست و بردن به محل جديد زير منوي فوري ظاهر خواهد شد كه از شما مي پرسد Copy يا Move كه هر كدام را خواستيد ميتوانيد انتخاب كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.