آموزش اجمالي كار كردن با WORD

ورد ، آموزش نرم افزار ورد ، آموزش حرفه اي ورد ، كتاب آموزش ورد ، آموزش ورد ۲۰۱۶ ، آموزش كامل ورد ، آموزش مقدماتي ورد

آموزش اجمالي كار كردن با WORD

آموزش اجمالي كار كردن با WORD

نكاتي در مورد word
رنگ و خميده نوشتن در مايكروسافت ورد :
براي پر رنگ كردن Bold و خميده نوشتن Italic كلمات در مايكروسافت ورد راههاي فراواني مانند Ctrl B و Ctrl I وجود دارد. ساده ترين روش پر رنگ نوشتن كلمات و جملات تايپ علامت ستاره (شيفت و عدد 8) بدون فاصله دقيقاً در ابتداي كلمه و جمله و تايپ مجدد و بدون فاصله آن در انتهاي جمله است. خميده كردن كلمات هم با قرار دادن علامت خط تيره (شيفت و علامت منها) در اول و آخر كلمات انجام ميشود.

پر كردن صفحه در WORD :
پر كردن صفحه‌اي مملو از نوشته‌هاي نامفهوم با تايپ دستور =rand() انجام ميشود. در اين حالت 3 پاراگراف جمله تكراري The quick brown fox jumps over the lazy dog را نشان خواهد داد. با تغيير در پارامترهاي داخل پرانتز ميتوان به تعداد جملات و پاراگرافها افزود به طور مثال با دستور =rand(6,4) تعداد 6 پاراگراف كه هر يك از آنها 4 جمله دارند نشان داده خواهد شد.

تغيير حروف از بزرگ به كوچك:
چنانچه بخشي از متن و يا تمام آن به اشتباه و يا عمداً با حروف بزرگ انگليسي تايپ شده و تصميم داريد آنها را به حروف كوچك تغيير دهيد كافي است پس از انتخاب نوشته دكمه‌هاي Shift+F3 را همزمان فشار دهيد تا متن به حروف كوچك تبديل شود. استفاده مجدد از همان كليدها بخش هاي لايت شده را به حروف بزرگ تبديل خواهد كرد.

تايپ اعداد كسري :
براي وارد كردن اعداد كسري مانند ¼، ½ و ¾ كه در كيبوردهاي كامپيوتر ديده نميشوند ميتوان به ترتيب كدهاي Alt0188, Alt0189, Alt0190 را به كار برد. براي تايپ اعداد حتماً بايد از قسمت Numeric Pad كه در سمت راست كيبورد قرار گرفته است استفاده شود.

كشيدن حروف در ورد:

اگر ميخواهيد حرفي را مثل " كلـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــمــــــــــــــــــــــــــــــــه " تايپ كنيد حرف خود را بنويسيد كليد shift را نگهداريد حرف "ت" را تا جاي دلخواهتان پائين نگهداريد سپس حرف بعدي را بنويسيد.
بايگاني و بستن همزمان چندين فايل باز در word:
معمولاً براي بايگاني و يا خروج از چندين فايل باز بايد هر يك از آنها را به تنهايي بست. اگر چندين فايل همزمان باز است قبل از خارج شدن كليد Shift را نگاهداشته و منوي مايكروسافت ورد را كليك كنيد. دو انتخاب ديگر به نامهاي Close All و Save All به منوي فايل اضافه ميشود و با استفاده از آنها ميتوان تمام فايلها را همزمان بست و يا بايگاني كرد

كليدهاي ميانبر موجود در آفيس

يكي از نشانه هاي كاربران حرفها ي عملكرد سريع آنها توسط كليدهاي ميانبر است. ميتوان گفت تمامي نرم افزارها اين كليدهاي ميانبر را بري سهولت كار كاربران دارا هستند. در اين ترفند قصد داريم به معرفي تمامي كليدهي ميانبر موجود در بسته نرم افزاري آفيس بري برنامه هي Excel , PowerPoint , Word و ... و همچنين نحوه عملكرد هر يك بپردازيم. اگر قصد داريد در زمان خود صرفه جويي كنيد ين كليدها را به خاطر بسپاريد.

كليدهي عمومي:
ايجاد يك سند جديد Ctrl+N
فراخواني يك سند متفاوت Ctrl+O
حركت ميان سندهاي باز Ctrl+F6
ذخيره سازي يك سند Ctrl+S
چاپ يك سند Ctrl+P
بستن يك سند Ctrl+W


كليدهاي ميانبر حركت در سند:
يك كلمه جهت نماي راست +Ctrl و جهت نماي چپ +Ctrl
يك پاراگراف جهت نماي بالا +Ctrl و جهت نماي پايين +Ctrl
يك صفحه كامل به بالا Page up
يك صفحه كامل به پايين Page down
ابتداي سطر Home
انتهاي سطر End
ابتداي يك سند Ctrl+Home
انتهاي يك سند Ctrl+End
يك سطر بالا كليد جهت نماي بالا
يك سطر پايين كليد جهت نماي پايين
يك كاراكتر به سمت راست يا چپ كليدجهت نماي راست يا چپ
حذف كلمه يا عبارتي در سمت راست (بعد)مكان نما Ctrl+Del
حذف كلمه يا عبارتي در سمت راست (قبل)مكان نما Ctrl+Backspace
حركت مكان نما به بالاي صفحه نمايش Ctrl+Page up
حركت مكان نما به پايين صفحه نمايش Ctrl+Page down

كليد هاي ميانبر كار با متن:
انتخاب كاراكتر سمت راستي اشاره گر كليدجهت نماي راست+Shift
انتخاب كاراكتر سمت چپي اشاره گر كليدجهت نماي چپ+Shift
انتخاب يك واژه كليدجهت نماي راست+Shift+‍Ctrl
انتخاب يك سطر Shift+End
انتخاب يك پاراگراف كليد جهت نماي پايين+Shift+‍Ctrl
اتنخاب تمام سند A+‍Ctrl
رفتن به يك صفحه مشخص G+‍Ctrl

كليد هاي ميانبر ويرايش متن:
حذف كاراكتر قبلي اشاره گر Backspace
حذف كاراكتر كه اشاره گر روي ان قرار دارد يا متني كه انتخاب شده است Delete
حذف واژه قبلي اشاره گر Ctrl+ Backspace
حذف كاراكتر بعدي اشاره گر Ctrl+Delet
كپي و حذف متن انتخاب شده Ctrl+X
كپي گرفتن از متن انتخاب شده Ctrl+C
الصاق متن كپي شده Ctrl+V
بررسي املايي يك سند F7
يافتن متن در سند Ctrl+F
جايگزيني متن در سند Ctrl+H
عملUndo Ctrl+Z
عمل Redo Ctrl+Y
پايان سطر و انتقال به سطر بعدي Enter
ترفندستان
حركت به سمت پايين در Tab Outline
درج تورفتگي سطر اول پاراگراف يا پرش به ايستگاههاي پرشي Tab
حذف يا افزودن سطر جاري Ctrl+0


كليدهاي ميان بر قالب بندي متن:
تغيير قلم F+Shift+‍Ctrl
تغيير اندازه قلم P+Shift+‍Ctrl
پررنگ كردن قلم B+‍Ctrl
ايتاليك كردن قلم I+‍Ctrl
زير خط دار كردن قلم U+‍Ctrl
دو زير خط دار كردن قلم D+Shift+‍Ctrl
حذف قالب بندي كاراكتر Space Bar+‍Ctrl
فضاي خطوط تنها پاراگراف 1+‍Ctrl
فضاي دو برابر خطوط پاراگراف 2+‍Ctrl
فضاي 5/1 برابر خطوط پاراگراف 5+‍Ctrl
تراز بندي وسط پاراگراف E+‍Ctrl
تراز بندي چپ پاراگراف L+‍Ctrl
تراز بندي راست پاراگراف R+‍Ctrl
تراز بندي از دو طرف پاراگراف J+‍Ctrl
برجسته كردن پاراگراف از چپ M+‍Ctrl
برجسته كردن پاراگراف ازراست M+shift+‍Ctrl
حذف قالب بندي پاراگراف Q+‍Ctrl
به روز رساني فيلدها F9
تغيير روش نمايش فيلد منتخب Shift+F9
تغيير روش تمام فيلدهاي سند Alt+F9
كاهش يا افزايش اندازه قلم به اندازه يك رقم [+Ctrlا]
تغيير اندازه قلم به اندازه پيش فرض قبلي يا بعدي
تبديل حروف عادي به حالت دو زير خط و برعكس D+Shift+‍Ctrl
تبديل حروف عادي به انديس دار پايين و برعكس =+Ctrl
تبديل حروف عادي به انديس دار بالا و برعكس =+Ctrl+Shift
تبديل ابتداي كلمات به حروف كوچك يا بزرگ AK+shift+‍Ctrl
تغيير قلم جاري F+Shift+‍Ctrl
تغيير قلم جاري F+Shift+‍Ctrl
تغيير اندازه قلم جاري F3+Shift
ايجاد تو رفتگي از سطر بعدي P+Shift+‍Ctrl
حذف تو رفتگي سطر بعدي +T‍Ctrl
حذف تو رفتگي سطر دوم T+Shift+‍Ctrl
انتخاب همه سند A+‍Ctrl
درج يك شكستگي سطري Enter+Shift
انتقال به سطر يا صفحه بعدي Ctrl+Enter
اشكار يا پنهان نمودن علايم H+Shift+‍Ctrl
كليدهاي ميان بر صدا:
خاموش/روشن نمودن ميكروفن Winkey+V
انتقال بين دو حالت ديكته و فرمان صوتي Winkey+T
فعال كردن حالت تصحيح Winkey+C

كليدهاي ميان بر منوها:
فعال شدن اولين عنوان نوار منو ALT
فعال شدن منوي Alt + F File
فعال شدن منوي Alt + E Edit
فعال شدن منوي Alt + V View
فعال شدن منوي Alt + I Insert
فعال شدن منوي Alt + O Format
فعال شدن منوي Alt + T Tools
فعال شدن منوي Alt + A Table
فعال شدن منوي Alt + W Windows
فعال شدن منوي Alt + H Help

يك سري نكات كوچك ولي مفيد را براي دوستداران Word مي نويسم


- با فشار1 دادن كليدهاي Shift+Alt+D تاريخ روز درج مي شود.
2- براي جابجا و عوض كردن جاي منوها در ورد از اين طريق عمل ميكنيم.
بر روي قسمتي از پنجره ورد كليك راست كرده و در انتها گزينهCustomize ، سربرگ Commands و در پايين گزينه Rearrange Commands را انتخاب كرده تا پنجره آن باز شود، سپس در بالاي اين پنجره سوئيچ Toolbar را انتخاب و از منوي كركره اي روبروي آن گزينه Menu Bar را جستجو كرده و كليك مي كنيم. Move up و Move حالا تمام گزينه هاي منو نمايش داده مي شود و مي توان با دكمه هاي down مكان آنها را در نوار منوي بالاي ورد جابجا كرد.
3- در صورت اينكه برنامه ورد غلط املايي در سند پيدا كند شما مي توانيد با گرفتن كليدهاي
Alt + F7 ليست لغات ارائه شده در فرهنگ غلط ياب ورد باز شده و لغاتي جهت تصحيح ارائه مي كند. اگر كليد F يعني كليدي كه با روشن و خاموش كردن آن كليدهاي عملكرد كليدهاي دو كاره عوض مي¬شود را بزنيد با فشار دادن دو كليد بالا عملكرد به اين صورت است كه متن را تا جايي كه تايپ شده بدون اينكه كليد Enter را زده با شيم آن را پاك مي كند، چه اينكه يك كلمه تايپ و اينتر زده باشيم و يا اينكه چند صفحه مدام تايپ و سپس كليد اينتر را زده باشيم.

4- اگر شما لغت يا متني را تايپ كنيد و اندازه نوع خط يا فونت، رنگ و تغييرات ديگر در آن ايجاد نماييد و بخواهيد دوباره متن را به حالت اول يعني بدون تغييرات در آوريد،‌ بعد از انتخاب آن كليدهاي تركيبي Ctrl+Spacebar را فشار دهيد تا متن به حالت اول خود برگردد. اين كار حتي بعد از ذخيره كردن و بستن برنامه ورد و رجوع به آن بعد از مدتي نيز امكان پذير است.
5- براي اينكه خط جديدي را شروع كنيد بدون آنكه يك پاراگراف جديد بوجود آيد كليدهاي Shift + Enter را فشار دهيد.
6- براي ديدن مترادفهاي يك لغت (البته بطور پيش فرض فقط زبان انگليسي است) با انتخاب لغت و فشردن كليدهاي Shift + F7 پنل Research در سمت راست برنامه باز شده و مي¬توانيد لغات مترادف مربوط به لغت انتخابي شما را نشان دهد.
7- براي درج پاورقي و انتهانويسي كليدهاي Alt+Ctrl+F يا Alt+Ctrl+E را فشار دهيد.
8- براي درج Comment بر روي حرف، كلمه،‌ يا جمله (هاي) مورد نظر آنها را انتخاب و سپس كليدهاي Alt+Ctrl+M را فشار داده و Comment را مي نويسيم.
9- براي برداشتن دكمه ها از Menu Bar، كليد Alt را نگه داشته و با ماوس دكمه دلخواه را به داخل پنجره سند بكشيد.
10- براي اينكه متني را به حالت انديس بالا و يا انديس پايين ببريد، متن را انتخاب كنيد و كليدهاي Ctrl + Plus Sign‌ يا Ctrl + Equal Sign ( كنترل و علامت جمع يا مساوي در رديف بالا) را فشار دهيد.
11- براي رفتن به اول سند كليدهاي Ctrl + Home و براي رفتن به آخر سند كليدهاي Ctrl + End را فشار دهيد.
12- اگر بر روي كلمه Page در نوار وضعيت دو بار كليك نمائيد مي¬توانيد،‌ سربرگ Go to از پنجره Find and Replace را در اختيار داشته باشيد.

13 - براي بزرگ و كوچك كردن فونت مي توانيم كلمه يا كلمه هاي مورد نظر را انتخاب كرده و سپس با كليدهاي[+ Ctrl فونت را بزرك كرده و با كليدهاي ]+Ctrl فونت را كوچك كنيد.


14- در منوي1 FORMAT/FONT/SUBSCRIP مي توانيم انديس پايين بذاريم

اغلب كساني كه از نرم افزار word براي نوشتن مقالات و كتاب هاي خود استفاده مي كنند در پايان كار فهرست مطالب را به صورت دستي درج مي كنند. رضا جوالچي : تمام مقاله ها و كتاب هايي كه براي انتشار به صورت رسمي يا غيررسمي آماده مي شوند، داراي فهرست مطالب هستند. يك فهرست شامل عنوان بخش ها، فصل ها و زيرعنوان ها است كه شماره صفحه هاي ارجاع آنها در جلوي هر عنوان درج شده است. اغلب كساني كه از نرم افزار word براي نوشتن مقالات و كتاب هاي خود استفاده مي كنند در پايان كار فهرست مطالب را به صورت دستي درج مي كنند. درج كردن فهرست به صورت دستي اين اشكال را دارد كه اگر به هر دليلي مثل تغيير اندازه قلم، تغيير محل فصل ها و... متون جابه جا شوند، فهرست مطالب به روز نشده و كاربر بايد مجدد اقدام به درج فهرست كند كه اين كار وقت زيادي را از كاربر تلف مي كند مخصوصا اگر تعداد صفحه هاي مطلب تهيه شده زياد باشد. يكي از قابليت هاي برنامه word ايجاد فهرست خودكار است. اين قابليت به نام tables of contents يا toc در word قرار داده شده است. word به راحتي مي تواند از عنوان هاي سند فهرست تهيه كرده و به همراه شماره صفحه در محلي كه مي خواهيد، قرار دهد. اين فهرست هميشه قابل به روزرساني است. tables of contents مي تواند فهرست را بر اساس عنوان هاي يك سند ايجاد كند. اين نكته را در نظر داشته باشيد كه word مي تواند تا 9 عنوان و زيرعنوان را پشتيباني كند. پس ابتدا بايد عناوين و زيرعناوين سند را با استفاده از سبك ها heading 1 تا heading 9 قالب بندي كنيد. براي اين كار اشاره گر را در عنوان مورد نظر قرار داده و روي دكمه style در نوار ابزار قالب بندي كليك كنيد و بسته به سطح عنوان يكي از سبك هاي heading 1 تا heading 9 را انتخاب كنيد. بعد از عنوان بندي سند براي آنكه فهرست محتويات در اولين صفحه سند قرار گيرد بايد يك صفحه خالي در بالاي تمام صفحه ها ايجاد كنيد. براي اين حركت به اولين صفحه سند رفته و با زدن كليد ctrl + enter يك صفحه خالي درج كنيد. حالا به ابتداي صفحه خالي جديد برويد بعد از اين مرحله منوي insert را باز كرده و بعد از قرار دادن اشاره گر روي گزينه reference فرمان index and tables را انتخاب كنيد و در كادري كه باز مي شود سربرگ tables of contents را فعال كنيد. اين كادر دو ناحيه preview دارد، بخش print preview پيش نمايش فهرست مطالب براي چاپ است و كادر web preview پيش نمايش فهرست مطالب براي صفحه هاي وب. فعال بودن گزينه show page numbers باعث درج شماره صفحه ها در فهرست مي شود. علامت داشتن گزينه right align page numbers شماره ها را در مقابل فهرست ها قرار مي دهد و غيرفعال كردن آن باعث مي شود شماره هر فهرست در جلوي آن درج شود. در كادر tab leader مي توانيد يك leader براي فاصله بين فهرست و شماره آن انتخاب كنيد. كادر فرمت شامل چندين قالب براي پيكربندي فهرست است. كادر show levels تعداد زيرعنوان هايي كه در فهرست شركت مي كنند را تعيين مي كند. يك فهرست مي تواند تا 9 زيرعنوان را داشته باشد. بعد از تنظيم هاي مورد نياز روي دكمه ok كليك كنيد تا فهرست محتويات در محلي كه تعيين كرده ايد، درج شود.

ايجاد فهرست مطالب در ورد ۲۰۰۳

درج فهرست مطالب (Table Of Contents)‏ در Word 2003
ايجاد فهرستي از عناوين اصلي و عناوين فرعي همراه شمارهٔ صفحات از الزامات كار تهيه كتاب يا مقاله يا گزارش يا پايان نامه است. معمولا خوانندگان پيش از تصميم به خواندن مطلبي، نظري به فهرست آن مي‌اندازند و بعدا نيز اين فهرست به آنها كمك مي‌كند تا سريعا بخش مورد نظر خود را بيابند.
ايجاد فهرست در ورد ۲۰۰۳ به نويسندگان نيز كمك مي‌كند تا سريعا و با كليك روي عناوين موجود در فهرست، وارد صفحهٔ درخواستي خود شوند و متن را ويرايش كنند، نوشته يا تصويري به آن بيفزايند و يا از آن بكاهند. با چند كليك ساده فهرست به روز مي‌شود و تغييرات در شمارهٔ صفحات و عناوين بطور خودكار در آن اعمال مي‌شود.

چگونگي ايجاد فهرست مطالب:

پيش از ايجاد و نمايش فهرست مطالب بايد عناويني كه قصد نمايشش را در فهرست مطالب داريد، به فرمت و سبك عناوين و سر تيتر در آوريد. بر اساس شيوهٔ كارتان به دو شكل مي‌توان اين مهم را انجام داد:

شيوهٔ اول: فرمت بندي عناوين و رئوس مطالب از ابتدا و به هنگام نوشتن متن:

ساده ترين كار اين است كه از همان ابتداي نگارش، عناوين و رئوس مطالب خود را با استفاده از نوار ابزارهاي Formatting و Outlining فرمت دهيد. سپس و هر زمان كه خواستيد، فهرست مطالب را به شرح زير ايجاد كنيد،

در نقطه‌اي كه مايليد فهرستتان نمايان شود، كليك كنيد و در صورت تمايل پيش از آن بنويسيد: فهرست مطالب.
روي Insert در نوار منوي ورد كليك كنيد و نشانگر ماوس خود را روي Reference قرار دهيد و در پنجرهٔ باز شده بر Index and Tables كليك كنيد.در پنجرهٔ جديد روي زبانهٔ Table of Contents كليك كنيد.
با استفاده از جعبهٔ Formats يكي از نمونه هاي فهرست گذاري From template و Classic و Distinctive و Fancy و Modern و غيره را انتخاب كنيد.
با استفاده از جعبهٔ Tab leader فاصله بين عناوين تا شمارهٔ صفحات را با خط يا نقطه چين يا بدون اين دو در فهرست مطالب به نمايش بگذاريد.
روي OK كليك نماييد.
شما مي‌توانيد با انتخاب فهرست ايجاد شده و با استفاده از ابزار راست به چپ نويسي، فهرست خود را مطابق خط فارسي از راست به چپ نمايش دهيد.
شيوه دوم: فرمت بندي عناوين و رئوس مطالب پس از نوشتن متن:

اگر عناوين و سرفصل‌هاي نوشتهٔ شما فاقد فرمت و سبك خاص سر تيترها مي‌باشند، مي‌توانيد يكي از سه شيوهٔ زير را براي فهرست گذاري بكار بنديد:

ايجاد فهرستي از رئوس مطالب و شرح‌هاي اجمالي:

روي View در نوار منوي ورد كليك كنيد و نشانگر ماوس خود را روي Toolbars قرار دهيد و در پنجرهٔ باز شده بر Outlining كليك كنيد.
روي نقطه اي از بند يا پاراگرافي كه مايليد در فهرستتان ظاهر شوند كليك كنيد.
با استفاده از جعبهٔ Outline Level در نوار ابزار Outlining روي سطح مناسبي كليك كنيد. مي‌توانيد يكي از سطوح يك تا نه را براي نمايش پاراگراف خود انتخاب كنيد. گزينش شماره هاي بزرگتر ويژهٔ عناوين فرعي تر مي‌باشد كه بدينوسيله آنها در فهرست ايجاد شده ريزتر و با تو رفتگي بيشتري به نمايش در خواهند آمد.
در نقطه‌اي كه مايليد فهرستتان نمايان شود، كليك كنيد و در صورت تمايل پيش از آن بنويسيد: فهرست مطالب.
روي Insert در نوار منوي ورد كليك كنيد و نشانگر ماوس خود را روي Reference قرار دهيد و در پنجرهٔ باز شده بر Index and Tables كليك كنيد.
در پنجرهٔ جديد روي زبانهٔ Table of Contents كليك كنيد.
با استفاده از جعبهٔ Formats يكي از نمونه‌هاي فهرست گذاري From template و Classic و Distinctive و Fancy و Modern و غيره را انتخاب كنيد.
با استفاده از جعبهٔ Tab leader فاصله بين عناوين تا شمارهٔ صفحات را با خط يا نقطه چين يا بدون اين دو در فهرست مطالب به نمايش بگذاريد.
روي OK كليك نماييد.
شما مي‌توانيد با انتخاب فهرست ايجاد شده و با استفاده از ابزار راست به چپ نويسي، فهرست خود را مطابق خط فارسي از راست به چپ نمايش دهيد.
ايجاد فهرست سفارشي:

اگر نيمه وظيفهٔ Styles and Formatting باز نيست، در نوار منوي ورد ابتدا روي Format و سپس روي Styles and Formatting كليك كنيد تا نيمه وظيفهٔ Styles and Formatting ظاهر شود.
عناوين يا سرفصل‌هاي خود را يكي يكي انتخاب كنيد و روي سبك و فرمت‌هاي سرفصل Heading كليك كنيد تا به آن فرمت‌ها درآيند. مي‌توانيد يكي از چند سر فصل را براي نمايش عنوان خود انتخاب كنيد. سر فصل “Heading” شمارهٔ يك ويژهٔ عناوين اصلي تر است، گزينش شماره هاي بزرگتر ويژهٔ عناوين فرعي تر مي‌باشد كه بدينوسيله آنها در فهرست ايجاد شده ريزتر و با تو رفتگي بيشتري به نمايش در خواهند آمد.
با كليك روي All Styles در جعبهٔ Show مي‌توانيد به همهٔ سبك‌هاي سرفصل نويسي دست يابيد.
همچنين مي‌توانيد با راست كليك روي سبك‌ها و انتخاب Modify تغيراتي را در شكل آنها اعمال نماييد يا سبك تازه‌اي ايجاد كنيد.
در نقطه‌اي كه مايليد فهرستتان نمايان شود، كليك كنيد و در صورت تمايل پيش از آن بنويسيد: فهرست مطالب.
روي Insert در نوار منوي ورد كليك كنيد و نشانگر ماوس خود را روي Reference قرار دهيد و در پنجرهٔ باز شده بر Index and Tables كليك كنيد.
در پنجرهٔ جديد روي زبانهٔ Table of Contents كليك كنيد.
روي Options كليك كنيد.
زير Available styles شيوه و سبك‌هاي در دسترس را خواهيد يافت.
زير TOC level و در سمت راست نام شيوه و سبك‌ها، تا شمارهٔ نه را بدلخواه اضافه كنيد تا سطح و ترازي را كه براي سبك و شيوهٔ عناوين خود مي‌پسنديد قابل اجرا شود.
اگر مايليد فقط از سبك و فرمت سفارشي استفاده ‌كنيد، شماره هاي TOC level را براي سبك‌هايي موجودي چون Heading 1 برداريد.
روي OK كليك نماييد.
با استفاده از جعبهٔ Formats يكي از نمونه هاي فهرست گذاري From template و Classic و Distinctive و Fancy و Modern و غيره را انتخاب كنيد.
با استفاده از جعبهٔ Tab leader فاصله بين عناوين تا شمارهٔ صفحات را با خط يا نقطه چين يا بدون اين دو در فهرست مطالب به نمايش بگذاريد.
روي OK كليك نماييد. شما مي‌توانيد با انتخاب فهرست ايجاد شده و با استفاده از ابزار راست به چپ نويسي ، فهرست خود را مطابق خط فارسي از راست به چپ نمايش دهيد.
ايجاد فهرستي از عناوين و ورودي هاي دلخواه:

اولين عنواني را كه مايليد در فهرستتان ظاهر شود انتخاب نماييد.
همزمان كليد ALT و SHIFT و حرف O را بفشاريد.
با استفاده از جعبهٔ Level، سطح مناسبي را براي عنوان برگزيدهٔ خود انتخاب و سپس روي Mark كليك كنيد.
بهمين ترتيب عناوين و عناوين فرعي بعدي را انتخاب و ابتدا روي Entry و سپس روي Mark كليك كنيد و در پايان روي Close و روي نشانهٔ ¶Show/Hide در نوار ابزار ورد كليك نماييد.
روي Insert در نوار منوي ورد كليك كنيد و نشانگر ماوس خود را روي Reference قرار دهيد و در پنجرهٔ باز شده بر Index and Tables كليك كنيد.
در پنجرهٔ جديد روي زبانهٔ Table of Contents كليك كنيد.
روي Options كليك كنيد.
در پنجرهٔ Table of Contents Options روي Table entry fields كليك كنيد.
تيك كنار Styles و Outline levels را برداريد تا ديگر عناوين و سرفصل ها در اين فهرست نشان داده نشوند.
روي OK در دو پنجرهٔ باز شده كليك نماييد.
شما مي‌توانيد با انتخاب فهرست ايجاد شده و با استفاده از ابزار راست به چپ نويسي ، فهرست خود را مطابق خط فارسي از راست به چپ نمايش دهيد.
دسترسي به عناوين از طريق فهرست مطالب:

با گرفتن دكمهٔ Ctrl و كليك روي عناوين موجود در فهرست مطالب، به صفحاتي كه آن عناوين در آنها وجود دارد، منتقل خواهيد شد.
اگر فهرست خود را در صفحهٔ اول ايجاد كرده‌ايد با فشردن همزمان دكمهٔ Ctrl و دكمهٔ Home به صفحه‌ٔ اول منتقل خواهيد شد.
همچنين مي‌توانيد در نوار ابزار Outlining روي Go to TOC كليك كنيد تا فهرست مطالب انتخاب شود. براي نمايان شدن اين نوار ابزار روي View در نوار منوي ورد كليك كنيد و نشانگر ماوس خود را روي Toolbars قرار دهيد و در پنجرهٔ باز شده بر Outlining كليك كنيد.
اعمال تغييرات و اصلاح و بروز كردن فهرست مطالب:

پس از ايجاد فهرست مطالب، ممكن است تغييراتي در متن بوجود آوريد، مطلبي را اضافه يا كسر كنيد و يا صفحات جديدي ايجادي كنيد كه سبب مي‌شود تا شمارهٔ صفحات با فهرست شما نخواند، همچنين ممكن است تغييراتي در متن عناوين انجام دهيد، بعلاوه با تغيير سبك و فرمت عناوين به فرمت معمولي Normal آنها از فهرست شما حذف مي‌شوند، و با تغيير عناوين و نوشته‌ هاي جديد به فرمت سرفصل عناوين تازه‌اي به فهرستتان اضافه مي‌گردد، كه بايد براي براي نمايش اين تغييرات، فهرست مطالب را اصلاح نمود:

براي اصلاح مي‌توانيد روي فهرست مطالب راست كليك كنيد و روي عبارت Update Field در پنجرهٔ باز شده كليك نماييد. پنجرهٔ بروز رساني فهرست مطالب “Update Table of Contents” باز مي‌شود. در اين پنجره با انتخاب Update page numbers only شمارهٔ صفحات اصلاح مي‌شوند و با انتخاب Update entire table فهرست بطور كامل اصلاح مي‌شود.
شما مي‌توانيد با كليك روي فهرست مطالب و فشردن دكمهٔ F9 نيز به پنجرهٔ بروز رساني فهرست مطالب دست يابيد.
همچنين با كليك روي ابزار Update TOC در نوار ابزار Outlining پنجرهٔ بروز رساني فهرست مطالب باز مي‌شود. با كليك بر ابزار Go to TOC در همين نوار ابزار، در هر صفحه از سندتان كه باشيد به قسمت فهرست مطالب خواهيد رفت. اگر نوار ابزار Outlining باز نيست، روي View در نوار منوي ورد كليك كنيد و نشانگر ماوس خود را روي Toolbars قرار دهيد و در پنجرهٔ باز شده بر Outlining كليك كنيد تا اين نوار ابزار نمايان شود.
حذف فهرست مطالب:

روي View در نوار منوي ورد كليك كنيد و نشانگر ماوس خود را روي Toolbars قرار دهيد و در پنجرهٔ باز شده بر Outlining كليك كنيد تا اين نوار ابزار نمايان شود.
در نوار ابزار Outlining روي نشانهٔ Go to TOC كليك كنيد تا فهرست مطالب انتخاب شود.
دكمهٔ DELETE را فشار دهيد.
شما همچنين مي‌توانيد بطور دستي فهرست مطالب را انتخاب كنيد و سپس دكمهٔ DELETE را فشار دهيد.
حواشي:

نمايش فارسي شمارهٔ صفحات:

براي اينكه شمارهٔ صفحات در فهرست مطالب به فارسي نشان داده شوند،

ابتدا در نوار ابزار ورد روي Tools و سپس روي Options و پس از آن روي Complex Scripts كليك كنيد. در بخش General، با استفاده از زبانهٔ متحرك روبروي Numeral گزينهٔ Hindi را انتخاب نماييد و OK را كليك كنيد.
لطفا توجه داشته باشيد براي نمايش فارسي شمارهٔ صفحات، اين تغييرات بايد در كامپيوتري كه توسط آن از سندتان پرينت گرفته مي‌شود، اعمال گردد.
همانطور كه پيش از اين گفته شد مي‌توانيد با انتخاب فهرست ايجاد شده و با استفاده از ابزار راست به چپ نويسي ، فهرست خود را مطابق خط فارسي از راست به چپ نمايش دهيد.
مكان فهرست مطالب:

معمولا فهرست مطالب را در صفحهٔ اول قرار مي‌دهند.
براي رفتن به صفحهٔ اول دكمهٔ Ctrl و دكمهٔ Home را همزمان بفشاريد.
براي اينكه صفحهٔ جديدي ويژهٔ فهرست مطالب بوجود آوريد، دكمهٔ Ctrl و دكمهٔ Enter همزمان فشار دهيد تا صفحهٔ جديدي بوجود آيد.
به ابتداي صفحه خالي جديد برويد و در بالاي آن صفحه كليك كنيد و مطابق آنچه در پيش گفته شد فهرست خود را بوجود آوريد.
روش انتخاب كردن متن در ورد:

براي اعمال تغييرات در اندازه و نوع قلم و فرمت و رنگ متن بايد ابتدا آن متن انتخاب شود.
براي انتخاب متن، نشانگر ماوس را در ابتداي آن متن كليك كنيد و نگهداريد و به انتهاي آن متن بكشيد و در آنجا رها كنيد.آموزش ورد كلمات در حالت انتخاب در زمينهٔ تيره ديده مي‌شوند.
با دو بار كليك كردن روي هر كلمه آن كلمه انتخاب مي‌شود.
با سه بار كليك كردن در هر نقطه از پاراگرافي يا در كنار آن، تمام آن پاراگراف انتخاب مي‌شود.
با فشردن دكمه Ctrl و يكبار كليك كردن، تمام متن انتخاب مي‌شود.
در نوار ابزار Outlining با كليك روي نشانهٔ Go to TOC فهرست مطالب انتخاب مي‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.